GENÇLİK SOSYOLOJİSİ - KAVRAMSAL VE OLGUSAL DEĞERLENDİRME
GENÇLİK KAVRAMI VE GENÇLİĞİN TARİHSEL SÜREÇ İÇERİSİNDE SOSYAL BİR SINIF VE OLGU OLARAK ORTAYA ÇIKIŞINA ZEMİN HAZIRLAYAN TOPLUMSAL DEĞİŞME KOŞULLARI
GENÇLİK
KAVRAMININ TANIMI
Gençlik, farklı disiplinlere göre
tanımlanabilen inter-disipliner bir kavramdır. Genel olarak gençlik dönemi
kronolojik açıdan 15-24 yaş aralığı içinde değerlendirilir. En genel anlamda ise gençlik, buluğa erme ile başlayan
fizyolojik ve psikolojik değişmeyi içeren, bireyi sosyal olgunluğa hazırlayan
bir yaş dönemi olarak tanımlanır.
GENÇLERİN TARİHSEL
SÜREÇTE SOSYAL BİR SINIF VE OLGU OLARAK ORTAYA ÇIKIŞI
Gençlik, Antik dönemden modernite toplumlarına kadar
farklı sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik sosyo-politik şartlarda “çocukluk” ile
“yetişkinlik” evresi arasındaki geçiş dönemini çok kısa yaşamıştır. Bireylerin çocukluk
evresinden yetişkinliğe, çeşitli toplumsal süreçlerden ve bu toplumlardaki
yetişkinliğe geçiş seremonilerinden yola çıkıldığı görülmüştür. Gençliğin, modernizm
ile birlikte gelen şehirleşme, sanayi devrimi ve eğitim alanındaki reformlar
sonucu, bugün anladığımız anlamda bir toplumsal kategori olarak ortaya çıkmıştır.
Toplumda gençlik döneminin süresinin uzaması ise 19. yüzyıl sonrasında
kentleşme, sanayileşme ve okullaşma gibi sosyal süreçlerin vuku bulması sonucu
gerçekleşmiştir. Örneğin son yıllarda Avrupa ve Amerika’da olduğu gibi ülkemiz
için de geçerli olan evlenme yaşının yükselmesi (küçük yaşta evlenme oranının
azalması), yüksek öğrenim gören, yüksek lisans ve doktora yapan gençlerin
sayısındaki artış gibi eskiden ortalama 15-24 yaş arası olarak kabul edilen
gençlik döneminin şimdilerde 30’lu yaşlar sınırına dayanmasına neden olmaktadır.
Sanayi toplumuyla birlikte oluşan
kentler, yeni sosyal ilişkiler ve sanayileşme şüphesiz yeni iş bölümlerinin
oluşmasına neden olmuştur. Bu iş bölümleri köydekinden farklı, yabancılaşmış,
ev ve iş arasına mesafe koymuştur. Toplumda
artan işbölümü, bireylerin gitgide daha uzun süreli ve uzmanlaşmış bir eğitim
almalarını gerektirecek duruma getirmiştir. Yeni toplumla birlikte bir insanın
işçi olabilmek için bile öğrenim görmesi, en azından okuma yazma öğrenmesi
gerekmesiyle devam etmiştir. Böylelikle gençlik dönemi insan yaşamının daha çok
şey öğrenebildiği bir yetişme dönemi haline gelmiş olmaktadır. Gençlik halinin uzaması,
günümüzde gençliğin kendi referans sistemine sahip ayrı bir alt kültür grubu
olarak tanımlanıp, kabul edilmesinde de etken bir rol oynamıştır. Gençlerin eğitim,
çalışma, sportif etkinlikler gibi bazı istekleri, onları aile bağlarından
bağımsız yaşamalarına alıştırmış olup kendi akranlı ile birlikte yeni bağlar
kurmasında etkili olmuştur. Akranlarla kurulan bağlar gençlerin aileleriyle
olan ilişki beklentilerini zayıflatmıştır. Gençlik, kendi beklentileri
doğrultusunda yeni bir hayat oluşturmuş, geleneksel aile işlevlerinin yerini
yeni akran işlevleri almıştır.
KAYNAKÇA
1. SANAYİ
TOPLUMUMUZDAN SANAYİ SONRASI TOPLUMA FARKLILAŞAN GENÇLİK HAREKETLERİNİN
SOSYOLOJİK GÖRÜNÜMÜ, M.CEM.ŞAHİN
2. MİLENYUM
VEYA (Y) KUŞAĞI GENÇLİĞİN SOSYOLOJİK BAĞLAMI, VEHBİ BAYHAN
3. GENÇLİK
SOSYOLOJİSİ YAZILARI, MAHMUT TEZCAN
Yorumlar
Yorum Gönder